Am ales acest documentar deoarece
consider că este o temă de actualitate, ce ridică numeroase polemici.
Este un film de actualitate, care
prezintă aspectele pozitive şi pe cele negative ale internetului în domeniul
educaţional, apoi tratează subiectul prin prisma jocurilor virtuale şi nu în
ultimul rând ca tehnologie în instruirea şi recrutarea militarilor.
Acest documentar a pornit ca un
proces observaţional al lui Douglas Rushkoff şi Rachel Dretzin, ulterior realizării
documentarului Growing up online.
Douglas
Rushkoff este un jurnalist American preocupat de peste 20 de
ani de cultura cyber, care, în 1994 era convins ca internetul ne va ajuta să
evoluăm în oameni mai buni, fără a preconiza şi implicaţiile sale negative.
Rachel
Dretzin este producătoare de film şi scriitoare, care şi-a dedicat
un an din viaţa sa proiectului Digital
Nation pentru a investiga felul în care noua tehnologie influenţează felul
în care trăim şi a continua investigaţiile începute cu proiectul Growing up online.
Rachel este surprinsă să constate chiar în sânul
familiei sale ruptura ce se produce odată ce laptopurile sunt conectate – deşi
se află sub acelaşi acoperiş, ea, soţul şi cei trei copiii nu interacţionează
unul cu celălalt ci fiecare se află în lumea sa din spatele monitorului.
Investigaţia lui Douglas şi Rachel
începe la M.I.T (Massachusetts Institute of Technology) – Cambridge, locul cu
cei mai isteţi copiii din lume, conectaţi cu toţii la internet prin intermediul
tuturor tipurilor de gadget-uri. Camera de filmat surprinde campusul
studenţesc, M.I.T fiind o universitate care permite utilizarea laptopurilor la
cursuri. Acest lucru face astăzi mult mai dificil procesul de predare din
punctul de vedere al profesorilor deoarece aceştia trebuie să îţi adapteze
stilul de a preda şi să îşi stimuleze studenţii aşa cum nu era necesar până
acum. Profesorii intervievaţi sunt de părere că stundeţii îşi fac un deserviciu
şi li se contestă incapacitatea crescută de a absorbi informaţiile, diminuarea
atenţiei susţinute, rezultatele academice demonstrând, în ciuda credinţei
studenţilor că sunt excelenţi la multi tasking, că sunt distraşi.
Documentariştilor li se permite
filmarea unui experiment al NASA, pe 6 dintre cei mai buni studenţi de la M.I.T,
cu scopul de a observa viteza de trecere de la un task la altul. Cercetarea
relevă faptul că studenţii cred ca sunt eficienţi, însă în fapt ei sunt mai
lenţi la momentul schimbării task-ului, memoria lor este foarte dezorganizată
ca urmare a lipsei de focusare.
Cu toate acestea, întreruperea
factorilor disturbatori înseamnă ruperea de lume şi izolarea, acest lucru fiind
posibil doar cu un efort colectiv şi înţelegere a celor din jurul care pretind
conectarea continuă (şeful, prietenii).
Tinerii petrec în medie 15 ore pe
săptămână în faţa calculatorului, captivaţi de digital media, aceasta având un
efect profund asupra felului în care creierul lor va funcţiona de-a lungul
vieţii.
Gary
Small, directorul UCLA, a studiat harta RMN a creierului
în două moment diferite – cititul unei cărţi şi surfarea pe internet. Zonele de
două ori mai activate în cazul activităţii de căutare pe internet se datorează
unui număr mai mare de decizii pe care suntem nevoiţi să le luăm atunci când
întreprindem această activitate şi nu relevă neapărat un grad mai mare de
isteţime. Ce este de menţionat însă este faptul că studiile nu pot ţine pasul
cu tehnologia, astfel încât rezultatele lor nu conferă date foarte concrete
despre efectele expunerii constante la internet şi felul în care acest lucru ne
afectează. Cu toate acestea, există cercetări clare care arată, de pildă,
faptul că trimiterea de SMS-uri în timpul ţofatului creşte de 2-3 ori riscul
producerii unui accident. Cu toate acestea, oamenii nu par să îşi întrerupă
activitatea numai datorită acestor avertizări – “Durează până ce realitatea îi
loveşte pe oameni“.
Firul reportajului continuă cu
referire la cultura sud-coreeană, caracterizată de jocurile video şi PC-bars.
Tinerii petrec în aceste localuri ore în şir (fiind raportate chiar şi decese
ca urmare a consumului limitat de apă şi alimente şi a petrecerii a peste 15
ore consecutive în faţa calculatorului).
Este un fenomen sau o boală? – este
întrebarea ce stă pe buzele tuturor. Este cu siguranţă o dependenţă. Un studiu
de 3 ani finanţat de guvern a ajutat ca această dependenţă să fie încadrată la
boli psihice. Tot guvernul, ca urmare a problemelor medicale la ochi şi urechi
pe care copiii le dezvoltă în raport cu utilizarea excesivă a calculatorului,
precum şi a cifrelor îngrijorătoare conform cărora 90% dintre tineri folosesc
în mod curent internetul, iar 10% sunt in grupă de risc, a finanţat şi
înfiinţarea a 3 campusuri de recuperare – Internet Rescue School – care
funcţionează ca o tabără de 2 săptămâni, menită să le faciliteze tinerilor,
prin joc şi sport, regăsirea unei copilării pierdute în faţa calculatorului.
În Coreea, copiii învaţă să
folosească calculatorul în jurul aceleiaşi vârste la care învaţă să citească,
dar există şi o politică de folosire raţională (inclusiv pancarte de avertizare amplasate pe holurile
şcolilor). Douglas este sceptic că acest lucru ar putea funcţiona şi în SUA,
iar Rachel se întreabă cum pot face copiii toate astea şi cum ceva ce pare că
le vine atât de natural poate să fie rău pentru ei.
„Tehnologia
este ca oxigenul”
Jason
Leavy, director de şcoală este de părere că „ copiii
trebuie să fie fluenţi în ale tehnologiei, excelenţi la comunicare şi abili în
rezolvarea de probleme” . Jason Leavy a
instalat un sistem de supraveghere în calculatoarele copiiilor şi astfel îi
poate monitoriza.
Profesorul Mark
Bouerlein, autorul cărţii The Dummest
Generation arată că rezultatele academic sunt mai slabe în pofida
tehnologiei, deşi speră ca rezultatele viitoare să îl contrazică. Şi Todd Oppenheimer se teme că studenţii
se plictisesc astăzi mult mai repede şi uşor, folosindu-şi doar atenţia
imediată în scopul unei răsplate instant.
Studiile au arătat că cei care sunt
în permanenţă conectaţi tind să scrie paragrafe disparate, în funcţie de
momentul în care le este distrasă atenţia, astfel că nu mai există o
cursivitate a ideilor, nu este o legătură între paragrafe. Preţul plătit pentru
apariţia printului este acela că oamenii nu mai au timp să reflecte.
Dincolo de sfera acedemică, o altă
problemă adusă în prim plan în acest docuemntar este cea a jocurilor virtual,
care oferă oamenilor şansa de a fi ceva ce nu le-a fost dat să fie în realitate
(jocul Second Life). Acelaşi efect îl
are un film sau o carte bună, însă efectul jocurilor este chiar mai puternic.
Unii dintre jucători nu se cunosc niciodată în realitate, alţii leagă
prietenii, iar unii ajung chiar să se căsătorească. Statistic, un sfert dintre
femeile care joacă astfel de jocuri şi-au găsit în acest fel partenerul de
viaţă.
Din punct de vedere sociologic,
realitatea virtual nu ne dă sentimental de singurătate. Rămâne totuşi
întrebarea – suntem singuri cu toţii pe internet sau suntem cu toţii pe
internet singuri?
Pe măsură ce vieţile migrează în
virtual se realizează studii despre cum ne comportăm acolo şi cum ne
ingluenţează asta vieţile – “Dacă pare real şi se simte ca şi când este real,
atunci creierul nostrum crede că este real”.
S-a arătat prin experimente că o
mică expunere la o lume virtual dar îmbunătăţită are efecte pozitive asupra
realităţii reale (exemplul dominării în conversaţia reală ca urmare a
îmbunătăţirii unor calităţi fizice în plan virtual). Tot aceste experimente au
demonstrate ca 50% dintre copiii mici expuşi la realitatea virtual cred că
lucrurile acelea chiar s-au întâmplat.
În domeniul militar, există o formă de terapie
virtual destinată celor care suferă de şoc post-traumatic ca urmare a
participării în războaie. Astăzi, o mulţime de lupte se duc din spatele
calculatorului, cu ajutorul dronelor ghidate, astfel că dihotomia
realitate-virtual poate crea confuzii multora.
Documentarul se încheie cu
reflecţiile lui Rachel, care atrage atenţia asupra faptului ca poate această
nouă generaşie de copii are ceva ce noi încă nu ştim să apreciem şi un final
deschis - “Ce vom acumula şi ce vom
pierde pe parcursul acestor schimbări?”
În concluzie, tehnologia nu este
bună sau rea, însă este puternică – ca formă de exprimare, de a cunoaşte
oameni, de a modela lumea în care trăim.
* Puteţi urmări online documentarul AICI.
Un material interesant despre o temă foarte actuală. Puteţi indica şi sursele bibliografice citate în text?
RăspundețiȘtergerePuteţi explica următorul paragraf "Profesorii intervievaţi sunt de părere că stundeţii îşi fac un deserviciu şi li se contestă incapacitatea crescută de a absorbi informaţiile, diminuarea atenţiei susţinute, rezultatele academice demonstrând, în ciuda credinţei studenţilor că sunt excelenţi la multi tasking, că sunt distraşi."?..nu îmi este foarte clară legătura dintre rezultatele academice, capacitatea de multitasking şi faptul că sunt distraşi.
Citatele sunt luate (si traduse, desigur) din documentarul ce se gaseste online in link-ul precizat la ultimul paragraf.
RăspundețiȘtergereIn ce priveste legatura dintre rezultatele academice, capacitatea de multitasking si faptul ca studentii sunt distrasi, aceasta se refera la neconcordanta expectantelor (studentii considera ca pot jongla la capacitate maxima cu mai multe actiuni concomitent si se pot focusa la fel de bine pe fiecare dintre ele) in raport cu realitatea (note care lasa de dorit).