miercuri, 22 mai 2013

Educarea copiilor cu nevoi speciale



"Singurul scop al educației este să transforme  oglinzile în ferestre.” 
  

Educarea copiilor cu nevoi speciale

De multe ori mă întreb: oare ce se întmplă cu copiii cu dizabilități? Primesc aceeași educație ca a unui copil sănătos?Situația actuală a copiilor cu nevoi speciale este ignorată de societate. Conform calculelor prezentate de UNICEF, 5800 de copii cu dizabilități nu frecventează școala. Mult mai gravă este situația celor care, mergând la lecții, nu sunt acceptați de semenii lor și sunt supuși glumelor. Există două tipuri de bariere în calea educației lor: prima este teama copilului cu nevoi speciale și a  părinților lui să îl ducă la școală, într-un mediu necunoscut. A doua este teama celorlalți părinți și a copiilor sănătoși că cei cu mai multa nevoie de ajutor vor fura din atenția profesorilor.   
Copiii cu dizabilități sunt numiți așa dintr-un motiv. Ei au nevoie de un ajutor și o atenție sporită, și mai mult decât atât, au nevoie de un program educațional adecvat pentru maximizarea potențialului lor de învățare. 
Familia este mediul natural de dezvoltare a copiilor, este primul mediu de socializare și de formare,  locul în care se dezvoltă comportamente, atitudini, locul în care copilul se simte în siguranță, este el, se comportă natural. Orice perturbare a mediului natural în care se dezvoltă copilul duce în final la o perturbare asupra dezvoltării fizice și psihice ale acestuia. Responsabilitatea de a crește și de a îngriji un copil, de a-l educa, a îndruma, sfătui, revine în primul  rând părinților.Aceștia trebuie să poată oferi  copilului îngrijire, să-i garanteze siguranță, să-i ofere căldură emoțională, stimulare, dar și îndrumare și reguli de conduită. În aceste demersuri trebuiesc implicați ambii părinți.Nașterea unui copil cu dizabilități atrage după sine importante modificări funcționale la nivelul familiei. 
Școala este una din verigile esențiale care contribuie  la depistarea precoce a copiilor cu deficiențe și totodată are menirea de a efectua o evaluare inițială din punct de vedere psihopedagogic. Așa că, indiferent de problemele copiilor este necesar, din punctul meu de vedere, ca aceștia să primească o educație în aceeași măsură ca un copil sănătos;  numai astfel ei se pot integra, pot primi o bună educație si pot  uita chiar și pentru câteva ore de problemele  cu care se confruntă. 
  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu